måndag 16 maj 2011

Slöseri med whiskey!!!

Jag satt en liten stund på trappen i dag och tittade på sambon som jobbade i trädgården.(Tänk vad det är roligt och se på när andra jobbar)Efter ett tag stack det till på mitt ena lår. En mygga hade landat  och var i full färd med att ordna sig ett skrovmål. Av mitt blod! Tänk att dessa små "vampyrer" kan orsaka så mycket obehag. Nästan direkt började det att klia,så nu vet jag hur natten kommer att bli .
När jag var 14 år gammal lyckades min mamma övertala mig att följa med henne och pappa på båtsemester.
Det är väl inte den ultimata semestern för en tonåring direkt. Inte en kompis så långt ögat kan se på böljan den blå.På den tiden fanns ju inte några mobiltelefoner att uppbringa, utan man fick lugnt vänta tills man kom till en hamn med telefonkiosk.
Ett annat bekymmer med båtsemester är ju toalettbestyren.Så länge man är ute på öppet vatten går det ju bra.Då är det bara att spola ut det man lyckats frambringa i pottapottin. Men så fort man kommer till land så blir det mer bekymmersamt.Det går ju inte an att spola ut vad som helst i vattnet runt båten.
Just den här dagen hade vi lagt till i en liten vacker vik.Kvällen kom och det blev dags för "kvällskissningen" som skulle ske på land.
Vi tog våran lilla jolle och rodde in till ön.Det var bara vi där just den kvällen, och tur var väl det.
-Kom hit,sa mamma åt mig.- Här kan du gå upp och sätta dig.
En snabb blick åt det utpekade hållet sa mig att det var alldeles för öppet. Mera buskar skulle behövas för att jag skulle känna mig trygg.Lite längre in på ön såg jag det perfekta stället. Dit skulle jag ta mig, och nu började det bli lite bråttom.Väl framme på mitt utsedda ställe, drog jag ner byxorna och skulle till att börja lätta på trycket. Innan byxorna var nere hörde jag något konstigt surrande ljud. På en tiondels sekund hade jag hela rumpan full med mygg.Det stack och sved. Jag fick upp byxorna igen och började springa mot vattnet.Där satt mina föräldrar i jollen och väntade på mig.
-Ro! Ro! ropade jag och började slita åt mig årorna.  Jag rodde värre än en båtmotor tillbaka till båten.
Den kvällen tillbringade jag liggandes på mage med myggbett i tusental på baken. Det ända vi hade att lindra klådan med var en flaska whiskey. Mamma satt och baddade mig ,och jag låg där och försökte att inte klia.
-Slöseri med whiskey,mumlade pappa när han såg hur centiliter efter centiliter försvann ur flaskan.
Den båtsemestern var den sista som de lyckades lura med mig på. Tacka vet jag riktig wc.Myggfri!!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar