söndag 8 maj 2011

Skitfiske på er allihopa!

-Varför får inte Maries kille någon fisk? undrar Jesper där vi sitter vid vattnet bredvid varandra.
Som jag redan berättat så har det varit fiskepremiär i helgen.Sambon trotsade snuva och feber ,allt för att få fiska.
-Ska du inte vara hemma och vila,försökte jag säga innan jag och Jesper gav oss iväg i på Fredagen.
-Aldrig i livet ,svarade sambon.-Jag ska vara med och filma er ifall ni får någon fisk.
-Vadå i fall att? svarade jag och packade in det sista i bilen.-Det är väl klart att vi får fisk! -Eller hur Jesper?
Jesper nickade och fortsatte spela på sin ipod.
Marie och hennes särbo var också på campingen när vi kom fram.De hade förberett sig upp till tänderna med fiskeprylar.Eller rättare sagt ,bara särbon. Marie hade fått småsmulorna som blev kvar.
KL 12 var det så dags för att kasta i våra spön.Marie,hennes särbo,Jesper och jag radade upp oss efter kanten till dammen där vi skulle fiska. Sambon stod bredvid,snuvig men med kameran i högsta hugg.
-Jag tog med mig guldpallen,ropade jag till Marie.-Eftersom jag får första fisken så passar det väl bra, sa jag och ställde upp min guldfärgade lilla 49 kr. pall från Rusta vid mitt metspö.
-Och jag får andra fisken, ropade Marie tillbaka,därför tog jag med min silverfärgade pall.
Tänk vad vi är finurliga Marie och jag.Vi kan och vet så mycket hon och jag.
Startskottet gick och alla runt dammen kastade i sina metrevar.
-Jag har en på.skrek jag efter bara någon minut. Och mycket riktigt, en stor fet lax håvades in till land.
-Första platsen säkrad! ropade jag triumferande. Efter ytterligare några minuter ropade Marie:- Andra platsen säkrad! -Men min är större än din. Ränknas inte det?
-Aldrig i livet, första fisken var det som gällde. Inte största. (Där försökte hon allt snika åt sig förstaplatsen, den rackarn)
Efter en stund fick även Jesper upp en fisk, och sen var det Maries tur igen. Sen blev det stopp.
Inte en lax i sikte på hela den resterande dagen.
Men skam den som ger sig. Medans vi andra tröttnat för länge sen, och mörket redan börjat falla över dammen, så satt han där,han som inte fått någon fisk. Nämligen Maries särbo.
När han gav upp vet jag inte ,men nog var det rätt sent i alla fall. Tyvärr lottlös.
I dag Söndag dök han upp vid våran husvagn med Maries två fiskar.
-Här ,sa han, vi donerar dessa två till matbordet på bröllopet.
Det var väl snällt ! Eller hur. Bättre skitfiske nästa gång!!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar