söndag 29 maj 2011

Bröllop timme för timme, minut för minut!!!

Som ni märkte så fanns det inte någon tid över för ett  inlägg här på bloggen igår.Men nu mina vänner , här kommer alla detaljer från gårdagen !
6.30 Klockan ringer.Dags att vakna till. En snabb frukost.Plocka ihop alla kläder och ut till bilen.
7.30 Möta upp min mamma på Ica Hälla för att handla det sista.
8.30 Brynolf Bagare. Hämta bröllopstårtorna och tillhörande ställning.Sakta,sakta körning till lokalen.
9.00 Mamma och jag plockar ihop buffèn. Lägger upp frukter,ordnar med rosor till borden och till blomsterbågen runt brudparet.(vi gjorde en egen båge av två kraftiga björkar som vi satte i vatten,spände fast i bordsbenen, och sen böjde ihop dom med varandra.Billigt och snyggt alternativ!)
11.00 Till mamma där vi hade "sambandscentral". Stefan ,Saga Jesper och sambon var redan där.En macka till lunch på stående fot och sen in i duschen.Sminkning, hårföning ,på med kläderna och börja vänta.
13.30 Linda anländer till sällskapet.Hon har varit hos Martina Lindgren ( en ung lovande stylist ) och fixat naglar, hår och smink. Saga rusar till dörren när Linda kliver in.Tvärnitar, stirrar på sin helt oigenkännliga mamma och säger:-Mamma, du är en kung! -En vacker kung!
-Mamma är ingen kung,säger jag och skrattar.-Mamma är en drottning! Hon funderar en stund. Skiner upp och säger:- Ja mamma är drottning för hon har en snippa.-Kungar har snopp!
14.00 Sandra anländer.Hon hjälper till att smycka Linda och Saga.
14.15 Nu börjar det bli bråttom.Klänningen ska snöras på.Alla springer om varandra. Ropar och tjoar.
Skrattar och tappar bort saker. Mitt i allt detta står Linda.Vacker som en sommardag,lugnt och stilla.
14.30 Bilen kommer.Marie har fått låna en Mustang cab av Torbjörn"Tebbe" Johansson.
14.45 Avfärd till kyrkan!
14.55 Framme vid kyrkan.Där väntar Anders,bestman.Blommor ska fram.Sättas på kavajkragar.Linda ska ha sin fina bukett från Lindqvist blommor i Hökåsen Västerås.Stylisten Martina står redo med hårspray och smink. Jesper tränar på att gå långsamt med Saga i handen.Sen är det dags! Vi går till kyrkan i samlad trupp.
15.05 Lite försenade rusar sambon och jag in i kyrkan.Bakom oss utanför dörrarna står brudparet och dess följe.Klockorna börjar plinga och efter en stund öppnar Sirpa Lundqvist,vaktmästare dörren.Jag tror inte att jag var ensam om att få gåshud.Jesper och Saga var så fina. De gick in först framför brudparet och Jesper hade precis rätt steglängd.Saga var djupt koncentrerad. I handen hade hon sin lilla vackra bukett.Efter Linda och Stefan gick Sandra och Anders.Prästen Kerstin Almegård ledde vigselgudtjänsten. Saga blev lite rastlös efter en stund.Hon började gå runt framme vid altarringen.När hon tittade åt mitt håll så viftade jag med hennes nalle och då kom hon till oss och satte sig. Per "Pelle" Johansson var deras solosångare.
 När han sjöng sista balladen Kärleksvisan, då var inte ett öga torrt. Vilken röst.Han är suverän!
Kerstin Wallqvist Jonsson spelade orgel och piano.
15.55 Utgång till låten Änglagård. Havre kastning och hurrarop till brudparet.
16.05 Avfärd till festlokalen.
16.20 Skål och välkommna.Hurra för brudparet och skålande i champagne.
17.00 Buffè! Vi hade grönt,pasta,potatissallad,frukt,fisk,räkor,bröd,ost  mm. Fisken,som Jesper fångat, gick åt direkt.
18.00 Alla proppmätta.Maten räckte, mamma och jag kunde andas ut!
18.30 Uppspelning av sången som Linda sjöng in på möhippan.Succè!
18.35 Mingel.Kaffet börjar bryggas.Baren tjuvöppnar.
19.00 Bröllopstårta!!Alla fram med kamerorna.Rena papparazzi stämningen.Supergod tårta!
19.45 Stefan spelar upp sin överraskning till Linda.Ett bildspel med kort bara på henne till låten " Just the way you are" med Bruno Mars.
19.55Nu öppnar baren på allvar och drinkar serveras på löpande band av Jocke Sandra Johanna.
20.30 Bröllopsvalsen. Till låten från melodifestivalen med Simon Forsberg "Tid andas".
20.35 Dansen kommer igång!
Härifrån så minglar alla med alla.Det är en kanonstämning och alla verkar trivas.
Vi hade en lek med brudparet under kvällen. Herr och Fru. Idèn tagen av tv -programmet med samma namn.
Det ledde till många trevliga skratt ska ni veta.
Kvällen förlöpte alldeles för fort.Det dansades och skålades hej vilt. Jesper kom igång han också.Mitt i natten hittade vi honom mitt på dansgolvet, dansandes för fulla muggar ihop med gästen Danny.Jisses vad kul han hade!
02.30 De sista gästerna tackar för sig och försvinner iväg i taxi.Jesper slocknar på en soffa och sambon och jag städar undan.Linda och Stefan ser trötta men lyckliga ut, och börjar plocka ihop alla presenter de fått under kvällen.
03.30 Hemma! Sängen ser väldigt inbjudande ut.
Innan jag somnar tänker jag tillbaka på dagen/kvällen. En bröllopsdag som har gått helt i romantikens tecken.
Fötterna gör sig påminda under täcket, ömma efter dans och spring. Nu är det över.Allt planerande, fixande,pysslande,handlande.Förberedelser som är roliga men samtidigt lite nervöst att allt ska klaffa.
Det känns lite tomt nästan.Jag vänder på mig i sängen. Men  nu är det bara att ladda om för nästa grej som ska hända. Linda Stefan Saga Sandra jag Jesper ska på bröllopsresa.Ja ,jag förstår att det kanske låter lite lustigt att vi ska med. Men vad då? Inte kan det väl bli något kul utan oss? Eller hur??!!     :)
Godnatt!!!!

Tack till alla som var där och gjorde Linda och Stefans fest till en super duper trevlig tillställning!
Tack till Sirpa,Kerstin,Pelle,Kerstin för en romantisk vigselgudtjänst i kyrkan!
Tack till Anita på Lindqvist blommor för den vackra brudbuketten, buketterna till tärnorna och till bestman!
Tack till Brynolf Bagare Hälla Västerås för vänligt bemötande och en jättegod tårta!
Tack Marie för att du ställde upp och körde brudparet och tack till Tebbe för att vi fick låna din fina bil!
Tack till Martina Lindgren för den fina håruppsättningen och makeupen!
Tack Anders , Sandra,Johanna,Jocke! Det där fixade ni bra!!!   :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar