torsdag 14 april 2011

Min tand är lös, min tand är lös!

Idag ringde Jesper mig på jobbet.Han gick hem till Linda efter skolan .
-Mamma,sa han ,jag har tappat en tand! Ni som följer min blogg vet ju hur vi fungerar i den här familjen.
Blod är inte våran grej liksom.
-Oj ,svarade jag .-Hur gick det då?-Började du må dåligt eller nåt?
-Ja lite,sa han,men det gick bra.-Fröken kastade bort min tand,men jag får väl en peng ändå va?
-Självklart,svarade jag.
Jag mins när Jesper var runt 4-5 årsåldern.Han hade precis börjat ta hem kompisar.Just den här dagen kom Pontus på besök.Båda grabbarna satte sig i soffan för att titta på film. Det var ju Lördag så jag ställde fram en skål med godis.De smaskade och åt.Väldigt nöjda var de.Men plötsligt reser sig Jesper upp.Hans ögon var stora som tefat.Han stirrade på mig och ansiktet blev vitare och vitare.
-Men lilla gubben,sa jag, vad är det? Jesper öppnade munnen och Plupp! så spottade han ut en liten vit tand.
Tyvärr så kom det ju förstås en liten droppe blod samtidigt.
-Jag måste på toa, viskade han med skräckslagen röst. Jag följde honom in på toaletten.Han satte sig på toastolen,utan att lyfta på locket.Stackars liten, tänkte jag,för att i nästa sekund få se honom ramla framstupa ner på golvet.Dunk!
-Kära hjärtanes, vad gör du? ropade jag samtidigt som jag rusade fram till honom.Den lille kraken hade för en kort sekund tuppat av.Lite kallt vatten på pannan och ett öppet fönster så frisk luft kom in ,gjorde att han piggade på sig. Men tyvärr ville Jesper inte leka med sin kompis något mera den dagen.Så han fick åka hem.Jesper blev nerbäddad i soffan av mig. Den dagen blev det bara flytande föda för pojkkraken.
Idag klarade han sig ifrån att tuppa av i alla fall.Men lite blek om nosen var han när jag kom hem i kväll.
Nu ska jag gå och hämta en peng till glaset som Jesper ställt bredvid sängen.Jag menar naturligtvis flyga,
för det är ju jag som är tandfen ikväll  :)
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar