söndag 3 april 2011

Köttätare! Hujeda mig!

Senaste tillskottet i familjen är en köttätande växt.Den stod där i blomsteraffären på disken och såg skum ut. Naturligtvis var jag bara tvungen att ha en sådan
-Hur sköter man en sådan där? frågade jag expediten.-Hur mycket kött ska man ge den?
Expediten tittade lite konstigt på mig och svarade -Nja, den äter småkryp som landar på bladen.
-Jaha,sa jag, man ska alltså inte mata den?frågade jag.
-Nej inte direkt,men den vill ju gärna ha vatten ,svarade hon.
-Packa in en sådan åt mig.sa jag. Glad i hågen traskade jag ut i bilen med min lilla växt.
När jag kom hem och packade upp blomman tyckte resten av familjen att den var rätt cool.
-Jag vill ha den i mitt rum,sa Jesper.
-Nej den ska stå i mitt sovrumsfönster svarade jag. Jag lade en liten duk på fönsterbrädan,ställde dit blomman och började vänta.Och där satt jag.timme in och timme ut. Den blev ju aldrig hungrig.
-Jag har mat åt växten,sa Jesper när han kom in för att hålla mig sällskap en stund.
-Jag fångade en fluga,sa han stolt och visade upp ett kryp mellan fingrarna.
Vi pillade in flugan i ett av bladen,och vips så stängdes bladet och flugan försvann.
Nöjda med resultatet  kunde vi äntligen gå och lägga oss för natten.
Hu vilken natt det blev.Jag drömde mardrömmar om köttätande växter som jagade mig besiningslöst för att få mat.De ville att jag skulle steka fläskottletter åt dom ,annars blev de som galna.
På morgonen när jag vaknade tittade jag med en rysning på växten.Nu ska du ut ur mitt rum din hemska otäcking, tänkte jag .Just då kom Jesper in.
-Älskling ,sa jag, vill du ha växten inne i ditt rum?frågade jag.
-Ja ,va kul,sa det stackars barnet, tog växten och gick.
Tänk vad det är bra att ha modiga barn!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar