onsdag 20 april 2011

Bröllop med eldiga besökare!!

-Nu börjar jag få panik! ringde Linda i morse och sa. -Det är bara 4 veckor kvar till bröllopet och inget är klart! Som ni förstår så kretsar nästan all fritid just nu åt att planera och handla inför bröllopet.
-Men kära barn ,sa jag ,vi kan ju inte börja laga maten nu för då är den ju möglig innan det är dags att äta.
-Nej inte den men allt annat!sa hon med en röst som avspeglade en smärre desperat ton.
Egentligen borde ingen av oss vara uppstressad över ett bröllop. Efter att ha jobbat inom svenska kyrkan i många år som kyrkvaktmästare så borde vi ha rutin på allt runt om. Men icke! Det är inte alls detsamma med ett eget bröllop. Men för att inte avslöja detaljer om Linda och Stefans bröllop så tänkte jag istället berätta om ett annat bröllop som gick av stapeln för ca 15 år sedan.
Det var jag som jobbade just den här helgen som vaktmästare. Veckan före aktuell helg så kom det blivande brudparet till kyrkan för att öva. Det var en ung flicka som dök upp i dörren till kyrkan. Efter henne kom en lite äldre grabb gåendes.Flickan sa inte så mycket.Hon såg mest irriterad ut. Troligen nervös,  tänkte jag.
Grabben däremot hade talets gåva.Han berättade att de var väldigt troende och att  ha sex före äktenskapet var helt förbjudet. Nu kunde jag väl tycka att det var lite väl ingående information för min del ,men han babblade på.
-Eftersom vi inte får ha sex före bröllopet,så villl vi ju gifta oss så fort som möjligt,sa grabben, men man måste ju vara 18 år för att gifta sig så på Fredag fyller hon år och på Lördag gifter vi oss.
Herregud,tänkte jag ,vilken svada.Behöver han aldrig andas?  Nu ska ni inte tro att det var ett giftermål mot någons vilja. Nej då, de var så kära men flickan var lite blyg bara.
Så kom då den stora dagen. Kyrkklockorna startade och jag tittade på paret som stod där. Det riktigt lyste om dom båda två. Jag kände att jag fick en liten tår i ögonvrån.Åh! så romantiskt. Allt gick enligt planerna och brudparet stod där framme och lovade varandra tro hopp och kärlek.
Att någon man känner (eller någon som man anlitar utifrån) filmar och tar kort under vigseln hör ju naturligtvis till.Så hade även dessa turturduvor gjort.En yngre kille smög runt altaret med kameran i högsta hugg.
Sakta sakta gick han baklänges för att verkligen få med allt.Då händer det som inte får hända. Killlen lyckas backa in i ett stort ljus som stod efter väggen.På den tiden var det modernt med korta syntetjackor och axelvaddar.Sakta men säkert börjar lågorna smyga sig upp för hans rygg.En kvinnlig gäst på första bänk reagerade blixtsnabbt.Med ett tigersprång var hon framme och fick av honom jackan.
Det blev alldeles tyst i kyrkan .Alla höll andan.Efter en stund sprakar det till i högtalaren på väggen.
-Får vi be vaktmästaren komma fram och hämta jackan som ligger här,säger prästen som står där framme med ett förskräckt brudpar. Lite diskret försöker jag trippa fram längs altargången för att hämta den glödande jackan.Väl ute på gården igen stampade jag på jackan tills glöden slocknade.Snacka om eldigt bröllop!Men de blev gifta och alla blev nöjda till slut. Jackan åkte i soptunnan.
När Linda och Stefan gifter sig ska vi se till att ha en stillastående kamera längst fram. Obemannad!
Godnatt!

1 kommentar:

  1. hahahaha det är nog bra att peter ska ta kort efter kyrkan :P / Linda

    SvaraRadera