söndag 20 mars 2011

Tandläkaren!

Härom veckan var jag på årlig kontroll hos tandläkaren.Det är ju en baggis, har inte haft hål på 15 år.
Som vanligt blev det röntgen först, sen in till min utomordentligt duktiga tandläkare.
-Har du börjat äta någon medicin? undrade hon.
-Nej,svarade jag .
-Du har 8 hål på gång,säger hon lugnt.
-8 hål!!Kan inte vara möjligt. Du har fått fel plåtar.Dom där tillhör nog damen i väntrummet där ute.
-Nej Elisabeth,svarade hon,jag är helt säker på att det här är dina plåtar.
-Det kan bli så här ibland att man får lite sämre med saliv i munnen och då ökar risken för hål.
-Men det finns en lösning på detta problem,nämligen 2 st tandskenor,lite sugtabletter så är saken klar.
Sen innan jag hann reagera kom sköterskan farande med 2 metallskedar där det skulle gjutas avtryck på mina vackra tänder.
En vecka senare var skenorna klara . Jag hämtade ut dom hos tandläkaren och gick därifrån några tusenlappar fattigare.Däremot såg damen som tog betalt ,väldigt glad ut .Undrar varför.
Väl hemma packade jag upp fluor,tandskenor och ett litet stoppur på handfatet.5 min. skulle de sitta fast på tänderna.Tyvärr läste jag bifogad packsedel innan jag började. Enligt den kunde man i princip dö,eller i alla fall få väldigt ont i magen om man råkade svälja lite gele.
En punkt som jag däremot gillade var kravet på att man skulle äta ordentligt före.Gelen tyckte inte om att vara ensam i magen ,ifall den skulle råka halka ner.En rejäl måltid intogs och sen började jag.
Att inte svälja på 5 min. skulle väl inte vara något problem. Jag har ju inget saliv.
Men där bedrog jag mig.Efter 1 min. rann saliven ur min mun värre än Niagarafallet.
Jag stoppade huvudet i handfatet och vägrade svälja en enda gång.
När 5min. gått tog jag ut skenorna ur munnen och sa till mig själv i spegeln,
-Det där fixade du bra Bettan!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar