fredag 18 mars 2011

Min kära vännina !

I nästan 20 år har jag haft den stora förmånen att vara vännina med Marie.
Nästan varje veckodag under dom åren har vi lunchat ihop.Oftast uträttar vi ärenden också.
Som den gången i vintras på Biltema. Det var super kallt ute så vi hade byltat på oss allsköns vinterkläder för att överleva. Problemet blir att det är förbenat varmt efter en stund inne i varuhuset. Man börjar öppna jackan, mössan åker av ,vantarna ner i fickan,men vad hjälper det. En tjock dunjacka värmer ju lika bra som en kamin.
Vi gick runt en stund och plockade på oss lite av varje.Sakta närmade vi oss kassan.Då kom chocken! Vilken kö! Och bara en kassa öppen.Men som dom laglydiga medborgare vi är, rättade vi in oss i ledet och började köa.Längst fram stod en äldre man och en medföljande dam. Dom började plocka upp småpengar för att betala. Det plockades med kronor och ören så det stod härliga till.
Vi började skruva på oss,vi i kön. Svetten började rinna i pannan ,och fötterna svällde upp av värmen i kängorna.
Då händer det något som fick oss alla i kön att rycka till. Marie kastar sig handlöst åt höger och skriker:
-PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!!
För en tiondels sekund stannar hela Biltema upp.Mannen och kvinnan längst fram slutar att plocka med sina småpengar. Det blir dödstyst i ledet.Sen börjar golvet vibrera.Det låter som en orkan håller på att dra fram genom affären.Från ingenstans kommer det kunder i full fart, och på en sekund är kön i nästa kassa lång och vacker.
Men vem står först i den nyöppnade kassan? Jo Marie så klart! Med ett leende som sträcker sig från den ena mungipan till den andra .
Själv får jag snällt vänta på min tur, och 10 min. senare är även jag klar i kassan.
Utanför affären står Marie ,blossande på en cigarett (jo, hon har såna tokigheter för sig ) och ser ut som hon har vunnit högsta vinsten.
-Jaså du kommer äntligen, säger hon flinande.-Nu ska jag gå och köpa en trisslott. Ska du med?
Jag tackar ,snällt men bestämt ,nej och beger mig till min bil. Ett nederlag per lunch får räcka :)
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar