lördag 11 juni 2011

Myrornas krig i husvagnen!

Idag har vi varit upp och tittat till husvagnen.Det var några veckor sen vi var här så det var hög tid.
När vi kom dit och öppnade förtältet såg jag något vitt konstigt pulver vid trappen in till husvagnen.
-Vad är det där? Undrade sambon och tog upp lite i handen.-Det ser ut som finfördelad frigolt.-Väldigt finfördelad!
-Jäklar! utbrast jag.-Myror!-Det är myror som har börjat bygga bo i väggen på vagnen.
Att jag visste det så helt bombsäkert beror på att jag har råkat ut för det en gång tidigare.
Vi öppnade dörren och gick in.Allt såg ut som vanligt. Ända tills vi tittade i ett skåp allldeles vid dörren.
Där inne var det mera vitt pulver.Finfördelad frigolit var upplagt i hörnet av skåpet och några små myror jobbade i skift för att färdigställa myrstacken.
-Bara att åka ner till stan och köpa myrgift, sa jag till sambon.-Jag kommer snart.
När jag kom tillbaka plockade vi ut alla möblar ur förtältet och satte igång.Myrrpulvret dammade högt och lågt runt oss.Myrorna sprang för brinnande livet för att undvika en säker död.
När tältet var klart var det dags för husvagnen att få sin beskärda del av gift.
Efter några timmar i dimmorna av myrspray och myrrpulver mådde i alla fall sambon och jag pyton.
Och då borde även myrorna känna sig en aning hängiga kan man tycka.
Men döm om min förvåning när vi till kvällen skulle stänga igen för att åka, hittade en livs levande myra travandes över golvet.
-Okej! tänkte jag.-Kryp där du så ses vi nästa vecka.-Då du myran, då blir det KRIG!!!!!
Godnatt!

2 kommentarer:

  1. det är något kryp i min husvagnsvägg också. men har endast sett ett fåtal små svarta myror så jag vet inte om det är dom som orsakar detta såg-spåns-liknande pulver ( det är mörkbrunt med vitt i) som sitter fast i ena hörnet invändigt på husvagnen. Det har även trillat ner och ligger i högar på golvet nedanför. tycker mig även höra ljud innifrån väggen. det låler som någon äter därinne!!
    är det nån som vet??

    SvaraRadera
  2. Hej!Det låter som att det skulle kunna vara myror i väggen.Husvagnsväggen är isolerad med frigolit.Sen är väggarna uppbyggda av träreglar.
    Om man får ett läckage någonstans på vagnen så det kommer in fukt, så luckrar träreglarna upp sig. Precis som en murken träbit.Där trivs myror. De vill ha mörker och fukt.När de sen tar sig in i väggen pulvriserar de trät och frigoliten i små molekyler och gör en liten "stack" i något hörn.Inne i väggen kan det finnas en väldigt massa myror som ofta kan ses kila upp och ner för ett stödben.en del myror syns även inne i vagnen.Jag har renoverat en vagn så därför har jag rätt bra koll på uppbyggnaden av en vagn.Tyvärr har jag drabbats av myror i flera vagnar så vid det här laget har jag i princip blivit "expert" på att jaga dom.Att det hörs ljud innefrån väggen är däremot lite konstigt.Är du helt säker på att det kommer från väggen? Det ända jag kan tipsa om då är en liten skalbagge(helt ofarlig) som även den trivs i murket trä.Den finns i naturen och just nu är den aktiv när det är varmt och skönt ute.Den "friar" på nätterna under den varma årstiden men försvinner sen.Har aldrig hört att det skulle finnas i en husvagn,bara i gamla hus.Men man kan ju aldrig vara säker.
    Vad är det för miljö runt din husvagn?
    Det kan vara en ledtråd.Om det är myror så kan du köpa en spray mot myror som är luktfri.Töm vagnen och spruta efter golvets kanter.Ta myrr i pulver form och strö runt stödben och drag.Har du förtält uppe så strö myrr i utkanterna av tältet och ev.under tältmattan.
    Det gäller att få en otrevlig miljö runt och i vagnen som de inte trivs i.Hör gärna av dig och tala om hur det går.Jag har hitills inte förlorat kampen mot myrorna någon gång :)
    Lycka till!

    SvaraRadera