torsdag 16 juni 2011

Jesper?Pojkvänner? Hur hänger det här ihop?????

Idag var det skolavslutning.Det är liksom en speciell känsla i luften av förväntningar en sån här dag.
Skolbarnen kom gåendes till kyrkan med flaggor i händerna och ett stort leende på läpparna. 10 veckors "semester" är ju inte helt fel kan man tycka, eller hur?Själv har jag bara 6 veckor. Stackars mig!
Klass efter klass gick fram i kyrkan och sjöng.Rektorn höll tal och fröknarna försökte hålla de glada barnen i schack under tiden.Lilla Saga hade dagen till ära gjort oss sällskap till kyrkan.Hon stod i sin bänk och tittade på Jesper där han stod längst fram och sjöng.
-Saga vill också sjunga, sa hon och tittade bedjande på mig.
-Nej lilla gumman ,svarade jag.-Du är för liten. -Du får vänta tills du går i skolan.
Det var inte rätt svar från mig kan jag lova.Jag såg hur hon började ladda för ett iltjut. Snabbt sa jag,
-Du får sjunga när du slutar hos dagmamman om några veckor förstår du.-Då är det din tur.
Hon tittade på mig en stund, funderade lite och sa:-Då ska Jeppe titta på Saga, mommo.
Pust! Den klarade jag fint.
När skolavslutningen var över och alla barn och föräldrar lämnade kyrkan upptäckte Jesper att han glömt sin tröja och keps i skolan.
-Kila dit och hämta dina grejer så kommer jag efter sen, sa jag åt honom.
Linda och jag stannade kvar på kyrkogården en stund ,där Saga hittat en kompis att leka med.
-Nej nu går jag och hämtar Jesper, sa jag till Linda efter en stund.
Det hörde naturligtvis Saga. Hon avbröt sin lek och sa:-Saga vill fölla med mommo.
Sen slängde hon sig runt mina ben och sa:- Jag älskar min mommo!
Klart ungen fick följa med.Hand i hand gick vi ner till skolgården och letade reda på Jesper.
Han stod en bit bort och pratade med sina kompisar.När han fick syn på oss plockade han ihop sina saker och gick oss till mötes.
Vi vände tillbaka till kyrkogården där Linda väntade.Saga gick emellan oss så fint och höll mig i handen.
Hon tyckte kanske lite synd om Jesper, för efter en stund tittade hon upp på honom  och sa:
-Jeppe! Nu får inte du vara med dina pojkvänner mer idag!
Gissa om det var en pojke som fick väldigt roligt åt den repliken.Han tittade ner på Saga och svarade:
-Nej Saga! Det stämmer! Nu får jag inte vara med mina pojk vänner något mera idag!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar