söndag 12 juni 2011

Brända kablar!!

Just nu drar åskvädren in över Sverige med dunder och brak.Lokala regnskurar med åska som de säger på tv nyheterna.I natt har det smällt rejält här ute i skogen.När man bor på landet så får man tydligen vänja sig vid att det slår ner i skogen runt om huset.Det finns inte direkt några höghus med åskledare som tar emot smällarna.
För tre år sedan var det en sommar med ovanligt mycket åska.Det var fint och varmt väder på dagarna , men på eftermiddagen drog det ihop sig och mulnade på.Just den här dagen satt vi och åt inne i mormor och morfars förtält.Linda och Stefan var också där med nyfödda Saga.De hade lånat morfars gamla husvagn som han använder när de ska ut och åka.Vi hade precis börjat duka av när det började mullra utanför förtältet.
Lite av det vi ätit skulle in i min vagn, så jag plockade ihop mitt och gick över till mig.Jag började plocka in allt i kylskåpet och skulle ta steget ut från min husvagn när det small till ordentligt och började ösregna.
Jag backade tillbaka in igen och bestämde mig för att avvakta lite.Det blixtrade utanför fönstret hela tiden. Regnet öste ner och jag började faktiskt bli lite orolig.Det låg en tidning på sängen som jag drog till mig. Sen satte jag mig på golvet och började bläddra i tidningen,mest för att försöka tänka på något annat.
PANG! En åsksmäll som var öronbedövande alldeles utanför min husvagn.Det blixtrade från allt som var gjort av metall i vagnen. Nu blev jag riktigt rädd.Ihopkrupen på golvet sa jag till mig själv :- Det är inte farligt .-Det går snart över.
PANG! Då small det igen.Värre än förra gången. Jesper skrek något från den andra vagnen. Mormor och morfar tjoade de också.Att något hänt förstod jag.Men vad?? Efter vad som kändes som en evighet slutade regnet och jag tog mod till mig och rusade över till den andra vagnen.
Där var det full aktivitet.Blixten hade slagit ner på andra sidan dammen,gått upp i marken på våran sida, genom skogsbacken och in i mormor och morfars husvagn. Det luktade bränt.Morfar kastade ut dynor och kuddar i förtältet för att lokalisera var det brann någonstans.
Till slut hittade han källan till röken och lukten.Det elektriska hade slagits ut och kablarna var slut.
Slutet gott allting gott den här gången.Men nog är det enorma krafter som finns i naturen som vi inte kan rå på !
Godnatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar